MAS SKCH, z.s.
Náměstí Plk. Josefa Koukala 1
538 54 Luže
IČ 01359363
Postřehy z pracovní stáže ve finských základních školách 1. stupně
V měsíci listopadu jsem měla možnost zúčastnit se pracovní týdenní stáže v Helsinkách. Akci zaštiťovala organizace Step by Step (Začít spolu) v rámci projektu Učíme se spolu, ve kterém je naše škola ZŠ Tišnov, náměstí 28. října, už druhým rokem aktivně zapojena. Cílem tohoto projektu je šířit kolegiální podporu mezi učiteli a sdílet pracovní nápady. Se stejným záměrem jsme odjížděli na zahraniční pracovní návštěvu do Finska.
V týmu 19 pedagogů, lektorů a metodiků z celé České republiky, aktivních v programu Začít spolu, jsme sdíleli atmosféru ve třech finských základních školách 1. stupně. Hlavním cílem finského vzdělávání je příprava obyvatelstva na praktický život, zvyšování úrovně vzdělávání, jazyková vybavenost a konkurenceschopnost obyvatelstva. Finsko klade na vzdělání velký důraz. Finské školství staví na efektivitě, kvalitě, rovnosti, genderové vyváženosti, internacionalizaci. Pro Finy je vzdělání velmi důležité, čemuž odpovídá i jeho vysoká
úroveň a dostupnost pro všechny. Rovnost šancí ve vzdělání je zabezpečena mnoha nástroji. Dostupnost vzdělání je zvyšována také díky zavedení bezplatného vzdělání na všech stupních školského systému včetně zajištění učebnic a učebních pomůcek potřebných pro výuku zdarma. Dalším bonusem je teplý oběd pro všechny žáky. Těm, kteří se dopravují do školy z odlehlých oblastí, je hrazeno také ubytování a náklady na dopravu. Do základní školy chodí žáci od 7 let. Na prvním stupni končí šestou třídou. Jsou vedeni k samostatnosti, jak ve škole, tak i od rodičů. Do školy jich velká část jezdí sama na kole. Všechny přestávky
ve škole tráví venku na školním dvoře, za každého počasí. Samozřejmostí jsou plně funkčně vybavené dílny na práci se dřevem i učebny se šicími stroji a žehličkami. Jedním z výstupů je například zhotovit si ze dřeva židli a očalounit ji. Výuka v helsinských školách, které jsme navštívili, je řízena národním kurikulem. Školy si vytváří své kurikulum a informace sdílejí na elektronickém portfoliu. Důraz kladou na čtenářskou, matematickou a jazykovou připravenost. Učí se náboženství nebo etika, tři jazyky současně – finský, švédský a anglický. Projektová výuka v tematických blocích je zcela běžná. Počty žáků ve třídách se shodují s našimi, učitelé však učí párově za pomoci asistentů. K výuce využívají i jiných prostor, než jsou třídy – chodby vybavené variabilním nábytkem, knihovny, venkovní učebny. Fungující interaktivní technika s IT specialistou je samozřejmostí. Žáci jsou hodnoceni převážně slovně, jsou vedeni k sebehodnocení a zpětné reflexi a odpovědnosti za své chování, srovnávací testy se na prvním stupni neobjevují. Na školách působí mimo jiné pracovní týmy složené z psychologa, speciálního pedagoga, zdravotní sestry a sociálního pracovníka. Tým pomáhá žákům k plynulému začlenění do kolektivu. Velmi úzce spolupracuje s rodinou, které pomáhá a zároveň ji motivuje k odpovědnosti za řešení daných problémů. Tým na svou činnost nepotřebuje
už žádný souhlas od rodičů, neboť je součástí školy a podílí se na vytváření pozitivního klimatu školy.
Úzkou spolupráci mají školy nastavenou s rodiči. Nabízejí otevřenou výuku, rodičovské dny, konzultace ve třech – učitel, žák, rodič.
Po týdenním pobytu jsme se všichni shodli, že finské školství lze specifikovat jedním slovem a to je DŮVĚRA. Jeho kvalita je zajištěna propojeností a vzájemnou spoluprací organizací působících
v oblasti vzdělávání. Byla zrušena inspekce a navýšena pravomoc ředitelů škol. Ve školách je cítit přátelská atmosféra mezi učiteli, žáky i rodiči. Vzájemná spolupráce a podpora jsou zde samozřejmostí. Učitelské povolání chápou Finové jako vysoce prestižní. Na pedagogickou fakultu se vybírají jen ti nejlepší z velkého
množství zájemců. Z Finska jsme odjížděli plni dojmů a zkušeností, o které jsem se už měla možnost
podělit na sdílení pracovní skupiny MAP 2 Tišnov i na pracovním workshopu v ZŠ náměstí 28. října. Tady bych chtěla poděkovat vedení školy za to, že mi umožnilo se této zahraniční stáže zúčastnit. S kolegy i kolegyněmi z pracovní stáže jsme se shodli na tom, že v České republice je spousta výborných pedagogů a příkladů dobré praxe, pro které práce finských pedagogů nebyla v podstatě žádné překvapení. Tito lidé by jistě také velmi ocenili propracovanost celého vzdělávacího systému, návaznost stupňů, spolupráci mezi školami, klid a podporu, váženost a hlavně DŮVĚRU, které se finským učitelům dostává od jejich společnosti.
Zdroj naleznete ZDE
Text i foto Ivana Musilová
Datum poslední aktualizace: 3. 1. 2022 17:13
Komunita MAS
Kalendář
Vize MAS SKCH, z.s. 2024-2028
Návštěvnost
Návštěvnost:
ONLINE:2
DNES:602
TÝDEN:1901
CELKEM:733516