Obsah
Infrastruktura základních škol ve vazbě na odborné učebny a rekonstrukce učeben neúplných škol
(konkrétní pravidla a podmínky budou dána výzvou)
-
podpora vybudování, modernizace a vybavení odborných učeben ZŠ ve vazbě na přírodní vědy, polytechnické vzdělávání, cizí jazyky, práci s digitálními technologiemi;
-
budování vnitřní konektivity škol;
-
školní družiny a školní kluby;
-
rekonstrukce učeben neúplných škol;
-
doprovodná část projektu: budování a modernizace:
-
doprovodné infrastruktury zázemí školy;
-
zázemí pro školní poradenská pracoviště a pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (např. klidové zóny, reedukační učebny);
-
zázemí pro pedagogické i nepedagogické pracovníky škol vedoucí k vyšší kvalitě vzdělávání ve školách (např. kabinety);
-
vnitřního i venkovního zázemí pro komunitní aktivity při ZŠ vedoucí k sociální inkluzi (např. veřejně přístupné prostory pro sportovní aktivity, knihovny, společenské místnosti), které by po vyučování sloužilo jako centrum vzdělanosti a komunitních aktivit.
-
Příklady:
- rekonstrukce podkoroví, nástavba odborných učeben pro přírodní vědy (laboratoř fyziky, odborná učebna fyziky, odborná učebna zeměpisu) a učeben pro cizí jazyk (multimediální jazykové laboratoře); zajištění bezbariérovosti školy
- přístavba ZŠ – učebna fyziky a chemie; modernizace prostor školní družiny, rozvod a zabezpečení internetu v budově školy, sportovní hřiště
- přístavba pavilonu školy s dílnami pro polytechnické vzdělávání a místnostmi školní družiny, zajištění bezbariérovosti a konektivity školy
Předpokládané podmínky pro projekty:
- výstupy projektu musí být bezbariérově dostupné - Základním požadavkem je bezbariérová toaleta a umožnění volného pohybu osob na vozíku od vstupu do budovy po vstup do prostor podpořených z IROP
- v době udržitelnosti budou využívány odborné učebny pro relevantní oblasti vzdělávání
- v souladu s akčním plánem rozvoje vzdělávání (projekt uvedený v MAP nebyl doposud využit pro jiný projekt podpořený v IROP),
- doporučená velikost projektů 1–2 mil Kč,
- soulad projektu s CLLD;
Aktivita základní školy bude rovněž řešena Koordinovaným přístupem k sociálnímu vyloučení 2021+ („KPSV 2021+“). KPSV 2021+ je nástroj koordinované pomoci územně samosprávným celkům a jejich svazkům určený k podpoře začleňování sociálně vyloučených obyvatel a prevenci vzniku sociálního vyloučení. KPSV 2021+ je využit v rámci OP Zaměstnanost plus („OPZ+“), IROP a OP JAK.
Další informace
Pořízení vybavení budov a zázemí
- pořízení nábytku a vybavení laboratoří, dílen, odborných a specializovaných učeben, výukových prostor, kabinetů ve vazbě na klíčové kompetence IROP včetně nezbytného zázemí těchto učeben,nákup výukových pomůcek a technického vybavení laboratoří, dílen, odborných a specializovaných učeben, výukových prostor a kabinetů (přípraven) ve vazbě na klíčové kompetence IROP (např. laboratorní soustavy, měřící zařízení, nářadí, SW a HW vybavení),
- pořízení nábytku a vybavení poradenských pracovišť v budově školy,
- pořízení nábytku do nově vybudovaných chodeb, vstupních a spojovacích prostor,
- vybavení venkovních výukových prostor s vazbou na klíčové kompetence IROP,
- pořízení kompenzačních pomůcek a kompenzačního vybavení nezbytných pro
- zajištění rovného přístupu ke vzdělávání dětem se speciálními vzdělávacími potřebami,
- pouze ve správním obvodu ORP se SVL navíc: pořízení nábytku a vybavení nových kmenových učeben, šaten, toalet
- a kabinetů ve vazbě na zvýšenou kapacitu.
Stavba
- stavby, přístavby, nástavby, stavební úpravy a modernizace budov sloužící základnímu vzdělávání:
- laboratoře, dílny, odborné a specializované učebny a výukové prostory ve vazbě na klíčové kompetence IROP, nezbytné zázemí těchto učeben (např. šatny k dílnám, sociální zázemí, přípravny, sklady pomůcek, úklidové komory),
- odborné kabinety ve vazbě na klíčové kompetence IROP,
- školní poradenské pracoviště v budově školy,
- chodby, vstupní a spojovací prostory nezbytné pro propojení nově vybudovaných prostor,
- stavby a stavební úpravy objektu dle vyhlášky č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb, související s podporou sociální inkluze v celé budově (např. zajištění bezbariérového přístupu),
- budování a modernizace související inženýrské sítě (vodovod, kanalizace, plyn, elektrické vedení) v rámci stavby, která je součástí projektu a projektové dokumentace stavby (způsobilým výdajem je přípojka realizovaná i mimo
- pozemek hlavní stavby, pokud je tato přípojka součástí projektové dokumentace a souvisí s realizovaným projektem),
- pouze ve správním obvodu ORP se SVL navíc:
- nové kmenové učebny za účelem rozšíření kapacity školy, šatny a toalety pro potřeby nově vybudovaných kapacit,
- nové kabinety ve vazbě na rozšiřování kapacit školy
Vnitřní konektivita a připojení k internetu
- Konektivita školy k veřejnému internetu (WAN)
- síťové zařízení WAN-LAN (podrobněji viz příloha č. 11 těchto pravidel),
- bezpečnostní zařízení (podrobněji viz příloha č. 11 těchto pravidel),
- nezbytné vybavení a vedení poslední míle k přípojnému bodu poskytovatele internetu popř. propojení budov školy (rádiový přijímač, anténní zařízení, metalické nebo optické vedení na pozemku a v budovách školy)
- nezbytné licence SW a nákup HW související s funkcionalitou síťového nebo bezpečnostního zařízení (podrobněji viz příloha č. 11 těchto pravidel),
- nezbytné vybavení pro umístění, instalaci a provoz technologie (podrobněji viz příloha č. 11 těchto pravidel),
- Vnitřní konektivita školy (LAN)
- aktivní prvky, servery, síťové sondy a analyzátory, wifi vysílače, systém centrálního řízení wifi (centrální řadiče), úložiště pro kolektory; SW nezbytný pro provoz infrastruktury (licence OS, přístupové licence), standardní záruka
- Další bezpečnostní prvky
- SW, HW, licence, náklady na implementaci a integraci přímo související s pořizovaným SW a HW.
- demolice budov v areálu školy, jejichž odstranění souvisí s realizací projektu,
- pořízení bezpečnostních prvků a zařízení u vstupu do budovy (např. elektronické zabezpečení vstupu do budovy),
- úpravy venkovního prostranství v areálu zařízení ZŠ (zeleň, přístupové cesty v areálu školy/školského zařízení, oplocení, parkové úpravy, pořízení a obnova mobiliáře, např. lavičky) a přístřešky nevyžadující stavební povolení,
- zabezpečení výstavby (technický dozor investora, BOZP, autorský dozor),
- projektová dokumentace stavby, EIA,
- pořízení služeb bezprostředně souvisejících s realizací projektu (příprava a realizace zadávacích a výběrových řízení, zpracování Studie proveditelnosti),
- nákup služeb, které jsou součástí pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku, nejsou-li tyto služby součástí pořizovací ceny vybavení,
- povinná publicita (viz kap. 13 Obecných pravidel),
- DPH - DPH je způsobilým výdajem, jen je-li způsobilým výdajem plnění, ke kterému se vztahuje, - pokud nemá žadatel jakožto plátce DPH k podporovaným vedlejším aktivitám nárok na odpočet na vstupu, - pokud žadatel není plátce DPH, způsobilým výdajem je celková pořizovací cena.
- školské právnické osoby
- obce
- dobrovolné svazky obcí
- organizace zřizované nebo zakládané obcemi
- církve, církevní organizace a NNO, které minimálně 2 roky bezprostředně před podáním žádosti o podporu nepřetržitě vykonává veřejně prospěšnou činnost v oblasti vzdělávání, školení a osvěty
- OSS a PO OSS
- ostatní právnické osoby, vykonávající činnost škol a školských zařízení, zapsané v Rejstříku škol a školských zařízení (např. akciové společnosti, komanditní společnosti, společnosti s ručením omezeným, veřejné obchodní společnosti) - je zapsán v Rejstříku škol a školských zařízení a datum zahájení činnosti je minimálně 2 roky bezprostředně před podáním žádosti o podporu
pozn.: uvedené odpovědi vycházejí z aktuálního stavu vyjednávání
- Je možné podpořit z IROP vznik nové školy? V případě ZŠ ne.
- Je možné z IROP podpořit i soukromou školu? Ano, za předpokladu, že žadatelem bude oprávněný příjemce (školská právnická osoba či právnická osoba, vykonávající činnost škol a školských zařízení, zapsaná v Rejstříku škol a školských zařízení (např. akciové společnosti, komanditní společnosti, společnosti s ručením omezeným, veřejné obchodní společnosti.
- Je možné z IROP podpořit projekt na novou fasádu školy, výměnu oken a rekuperaci vzduchu v celé škole? Ne.
- Je možné z IROP podpořit školní kuchyň a školní jídelnu? V případě ZŠ ne.
- Budou v IROP podporovány kmenové učebny ZŠ a navyšování kapacit ZŠ? Ne.
- Může být realizován samostatný projekt na zázemí školy pro komunitní aktivity? Ne,vždy jako součást projektu zaměřeného na odborné učebny s vazbou na podporovanou oblast/konektivitu/budování zázemí družin a školních klubů/rekonstrukci učeben neúplných škol. Zda toto omezení bude nastaveno limitem jako doplňková aktivita nebo kritériem hodnocení, bude předmětem řešení na jednání pracovních týmů v IROP.
- Dotaz k definici neúplné školy: Počítá se sem i ZŠ, která vzdělává žáky do 9. ročníků základního vzdělání, ale v některých třídách má z kapacitních důvodů sloučené ročníky (např. žáci třetího a čtvrtého ročníků se učí společně v jedné kmenové učebně)? Ne, Vámi uváděná škola má všechny ročníky, proto se nejedná o neúplnou školu.
- Mohou být podpořeny i projekty cílené POUZE na bezbariérovost? V novém období 2021-2027 není možné bezbariérovost realizovat jako samostatný projekt.
Matice způsobilosti výdajů (368.56 kB) v MINULÉM období - období 2021-2027 by se nemělo příliš lišit
Standard konektivity a bezpečnosti školy
- OP Jan Amos Komenský („OP JAK“) - měkké aktivity financované z Evropského sociálního fondu Plus („ESF+“) v regionálním školství (včetně nákupu vybavení) pro potřeby škol a školských zařízení.
- NPO