Navigace

Obsah

Infrastruktura základních škol ve vazbě na odborné učebny a rekonstrukce učeben neúplných škol

(konkrétní pravidla a podmínky budou dána výzvou)

 

  • podpora vybudování, modernizace a vybavení odborných učeben ZŠ ve vazbě na přírodní vědy, polytechnické vzdělávání, cizí jazyky, práci s digitálními technologiemi;
  • budování vnitřní konektivity škol;
  • školní družiny a školní kluby;
  • rekonstrukce učeben neúplných škol;
  • doprovodná část projektu: budování a modernizace:
    • doprovodné infrastruktury zázemí školy;
    • zázemí pro školní poradenská pracoviště a pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (např. klidové zóny, reedukační učebny);
    • zázemí pro pedagogické i nepedagogické pracovníky škol vedoucí k vyšší kvalitě vzdělávání ve školách (např. kabinety);
    • vnitřního i venkovního zázemí pro komunitní aktivity při ZŠ vedoucí k sociální inkluzi (např. veřejně přístupné prostory pro sportovní aktivity, knihovny, společenské místnosti), které by po vyučování sloužilo jako centrum vzdělanosti a komunitních aktivit.

 

Příklady:

  • rekonstrukce podkoroví, nástavba odborných učeben pro přírodní vědy (laboratoř fyziky, odborná učebna fyziky, odborná učebna zeměpisu) a učeben pro cizí jazyk (multimediální jazykové laboratoře); zajištění bezbariérovosti školy
  • přístavba ZŠ – učebna fyziky a chemie; modernizace prostor školní družiny, rozvod a zabezpečení internetu v budově školy, sportovní hřiště
  • přístavba pavilonu školy s dílnami pro polytechnické vzdělávání a místnostmi školní družiny, zajištění bezbariérovosti a konektivity školy

 

Předpokládané podmínky pro projekty:

  • výstupy projektu musí být bezbariérově dostupné - Základním požadavkem je bezbariérová toaleta a umožnění volného pohybu osob na vozíku od vstupu do budovy po vstup do prostor podpořených z IROP
  • v době udržitelnosti budou využívány odborné učebny pro relevantní oblasti vzdělávání
  • v souladu s akčním plánem rozvoje vzdělávání (projekt uvedený v MAP nebyl doposud využit pro jiný projekt podpořený v IROP),
  • doporučená velikost projektů 1–2 mil Kč,
  • soulad projektu s CLLD;

 

Aktivita základní školy bude rovněž řešena Koordinovaným přístupem k sociálnímu vyloučení 2021+ („KPSV 2021+“). KPSV 2021+ je nástroj koordinované pomoci územně samosprávným celkům a jejich svazkům určený k podpoře začleňování sociálně vyloučených obyvatel a prevenci vzniku sociálního vyloučení. KPSV 2021+ je využit v rámci OP Zaměstnanost plus („OPZ+“), IROP a OP JAK.

 

Další informace

Pořízení vybavení budov a zázemí

  • pořízení nábytku a vybavení laboratoří, dílen, odborných a specializovaných učeben, výukových prostor, kabinetů ve vazbě na klíčové kompetence IROP včetně nezbytného zázemí těchto učeben,nákup výukových pomůcek a technického vybavení laboratoří, dílen, odborných a specializovaných učeben, výukových prostor a kabinetů (přípraven) ve vazbě na klíčové kompetence IROP (např. laboratorní soustavy, měřící zařízení, nářadí, SW a HW vybavení),
  • pořízení nábytku a vybavení poradenských pracovišť v budově školy,
  • pořízení nábytku do nově vybudovaných chodeb, vstupních a spojovacích prostor,
  • vybavení venkovních výukových prostor s vazbou na klíčové kompetence IROP,
  • pořízení kompenzačních pomůcek a kompenzačního vybavení nezbytných pro
  • zajištění rovného přístupu ke vzdělávání dětem se speciálními vzdělávacími potřebami,
  • pouze ve správním obvodu ORP se SVL navíc: pořízení nábytku a vybavení nových kmenových učeben, šaten, toalet
  • a kabinetů ve vazbě na zvýšenou kapacitu.

 

Stavba

  • stavby, přístavby, nástavby, stavební úpravy a modernizace budov sloužící základnímu vzdělávání:
    • laboratoře, dílny, odborné a specializované učebny a výukové prostory ve vazbě na klíčové kompetence IROP, nezbytné zázemí těchto učeben (např. šatny k dílnám, sociální zázemí, přípravny, sklady pomůcek, úklidové komory),
    • odborné kabinety ve vazbě na klíčové kompetence IROP,
    • školní poradenské pracoviště v budově školy,
    • chodby, vstupní a spojovací prostory nezbytné pro propojení nově vybudovaných prostor,
  • stavby a stavební úpravy objektu dle vyhlášky č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb, související s podporou sociální inkluze v celé budově (např. zajištění bezbariérového přístupu),
  • budování a modernizace související inženýrské sítě (vodovod, kanalizace, plyn, elektrické vedení) v rámci stavby, která je součástí projektu a projektové dokumentace stavby (způsobilým výdajem je přípojka realizovaná i mimo
  • pozemek hlavní stavby, pokud je tato přípojka součástí projektové dokumentace a souvisí s realizovaným projektem),
  • pouze ve správním obvodu ORP se SVL navíc:
    •  nové kmenové učebny za účelem rozšíření kapacity školy, šatny a toalety pro potřeby nově vybudovaných kapacit,
    • nové kabinety ve vazbě na rozšiřování kapacit školy

 

Vnitřní konektivita a připojení k internetu

  • Konektivita školy k veřejnému internetu (WAN)
    • síťové zařízení WAN-LAN (podrobněji viz příloha č. 11 těchto pravidel),
    • bezpečnostní zařízení (podrobněji viz příloha č. 11 těchto pravidel),
    • nezbytné vybavení a vedení poslední míle k přípojnému bodu poskytovatele internetu popř. propojení budov školy (rádiový přijímač, anténní zařízení, metalické nebo optické vedení na pozemku a v budovách školy)
    • nezbytné licence SW a nákup HW související s funkcionalitou síťového nebo bezpečnostního zařízení (podrobněji viz příloha č. 11 těchto pravidel),
    • nezbytné vybavení pro umístění, instalaci a provoz technologie (podrobněji viz příloha č. 11 těchto pravidel),

 

  • Vnitřní konektivita školy (LAN)
    • aktivní prvky, servery, síťové sondy a analyzátory, wifi vysílače, systém centrálního řízení wifi (centrální řadiče), úložiště pro kolektory; SW nezbytný pro provoz infrastruktury (licence OS, přístupové licence), standardní záruka

 

  • Další bezpečnostní prvky
    • SW, HW, licence, náklady na implementaci a integraci přímo související s pořizovaným SW a HW.

 

  • demolice budov v areálu školy, jejichž odstranění souvisí s realizací projektu,
  • pořízení bezpečnostních prvků a zařízení u vstupu do budovy (např. elektronické zabezpečení vstupu do budovy),
  • úpravy venkovního prostranství v areálu zařízení ZŠ (zeleň, přístupové cesty v areálu školy/školského zařízení, oplocení, parkové úpravy, pořízení a obnova mobiliáře, např. lavičky) a přístřešky nevyžadující stavební povolení,
  • zabezpečení výstavby (technický dozor investora, BOZP, autorský dozor),
  • projektová dokumentace stavby, EIA,
  • pořízení služeb bezprostředně souvisejících s realizací projektu (příprava a realizace zadávacích a výběrových řízení, zpracování Studie proveditelnosti),
  • nákup služeb, které jsou součástí pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku, nejsou-li tyto služby součástí pořizovací ceny vybavení,
  • povinná publicita (viz kap. 13 Obecných pravidel),
  • DPH - DPH je způsobilým výdajem, jen je-li způsobilým výdajem plnění, ke kterému se vztahuje, - pokud nemá žadatel jakožto plátce DPH k podporovaným vedlejším aktivitám nárok na odpočet na vstupu, - pokud žadatel není plátce DPH, způsobilým výdajem je celková pořizovací cena.

 

  • školské právnické osoby
  • obce
  • dobrovolné svazky obcí
  • organizace zřizované nebo zakládané obcemi
  • církve, církevní organizace a NNO, které minimálně 2 roky bezprostředně před podáním žádosti o podporu nepřetržitě vykonává veřejně prospěšnou činnost v oblasti vzdělávání, školení a osvěty
  • OSS a PO OSS
  • ostatní právnické osoby, vykonávající činnost škol a školských zařízení, zapsané v Rejstříku škol a školských zařízení (např. akciové společnosti, komanditní společnosti, společnosti s ručením omezeným, veřejné obchodní společnosti) - je zapsán v Rejstříku škol a školských zařízení a datum zahájení činnosti je minimálně 2 roky bezprostředně před podáním žádosti o podporu

 

pozn.: uvedené odpovědi vycházejí z aktuálního stavu vyjednávání

  1. Je možné podpořit z IROP vznik nové školy? V případě ZŠ ne.
  2. Je možné z IROP podpořit i soukromou školu? Ano, za předpokladu, že žadatelem bude oprávněný příjemce (školská právnická osoba či právnická osoba, vykonávající činnost škol a školských zařízení, zapsaná v Rejstříku škol a školských zařízení (např. akciové společnosti, komanditní společnosti, společnosti s ručením omezeným, veřejné obchodní společnosti.
  3. Je možné z IROP podpořit projekt na novou fasádu školy, výměnu oken a rekuperaci vzduchu v celé škole? Ne.
  4. Je možné z IROP podpořit školní kuchyň a školní jídelnu? V případě ZŠ ne.
  5. Budou v IROP podporovány kmenové učebny ZŠ a navyšování kapacit ZŠ? Ne. 
  6. Může být realizován samostatný projekt na zázemí školy pro komunitní aktivity? Ne,vždy jako součást projektu zaměřeného na odborné učebny s vazbou na podporovanou oblast/konektivitu/budování zázemí družin a školních klubů/rekonstrukci učeben neúplných škol. Zda toto omezení bude nastaveno limitem jako doplňková aktivita nebo kritériem hodnocení, bude předmětem řešení na jednání pracovních týmů v IROP.
  7. Dotaz k definici neúplné školy: Počítá se sem i ZŠ, která vzdělává žáky do 9. ročníků základního vzdělání, ale v některých třídách má z kapacitních důvodů sloučené ročníky (např. žáci třetího a čtvrtého ročníků se učí společně v jedné kmenové učebně)? Ne, Vámi uváděná škola má všechny ročníky, proto se nejedná o neúplnou školu. 
  8. Mohou být podpořeny i projekty cílené POUZE na bezbariérovost? V novém období 2021-2027 není možné bezbariérovost realizovat jako samostatný projekt.
     

 

 

Matice způsobilosti výdajů (368.56 kB) v MINULÉM období - období 2021-2027 by se nemělo příliš lišit 

Standard konektivity a bezpečnosti školy                

 

  • OP Jan Amos Komenský („OP JAK“) -  měkké aktivity financované z Evropského sociálního fondu Plus („ESF+“) v regionálním školství (včetně nákupu vybavení) pro potřeby škol a školských zařízení. 
  • NPO